• Autó : Seat Ibiza Nightrider (képes cikk) |
Seat Ibiza Nightrider (képes cikk)
Jani 2004.09.11. 21:40
Amikor megnéztem a Seat honlapján, hogy pontosan milyen autót teszteltem, nem hittem a szememnek: Nightrider. Annak idején ez Xenon Sport-ként futott, most már ez a név az aktuális. Egy igazán jól felszerelt kellemesen sportos kis gépet takar, amely ugyan alul nyomatékszegény, de a kanyarokban kárpótol.
A Seat Ibiza manapság abszolút nem utcai autóként mozog a fejemben, hiszen ha a híreknek hinni lehet, a Seat hatalmas energiákat mozgat meg annak érdekében, hogy jövőre egy újabb Seat márkakupa is induljon a magyar gyorsasági szakágon belül, amelynek a donorja egy Ibiza lesz.
Szép álom, de egy ilyen felvetésnél az ember fejében egyből megfordul, hogy melyik modellel, mennyire átszabva? Amikor még nem tudtam a Seat pontos terveit, csak a gondolat felmerült, igazából kétfajta verzió tudtam elképzelni. Az egyik természetesen a csúcsmodellből épített versenyautó, amely azért is érdekes, mert a Cupra R-t hazánkban csak a 160 lovas 1.9-es PD TDI-vel forgalmazzák, vagyis a versenysportban is bizonyíthatna a turbódízel technológia.
A másik választás sokkal egyszerűbb, hiszen lehetne egy amolyan Astra Kupa utódot létrehozni, amihez pont megfelelő donor lenne az 1.4-es 100 LE-s Ibiza. Ez a motor Formula Koenig sorozatban 120 lovasra tuningolva tökéletesen üzemel, az Ibiza normális mozgatásához elégnek tűnik. Egy kis ültetés, a fölösleges dolgok kipakolása, és már mehetne is a verseny.
Az emberben felvetődik azonban a kérdés, hogy egy ilyen utcai vas -, amely elismerten nem a márka sportmodellje - mennyire bírná az igénybevételeket. A fék, a futómű, a kormány mind fontos pont a versenyzésnél. Erre próbáltam választ kapni akkor, amikor a Seat Ibiza Nightriderrel lementem edzeni Parádra.
Igazából nem akarok minden részletre kiterjedő élménybeszámolót tartani, mivel ez az autó amúgy sem sportkocsi, tehát az utcai használhatóság jóval fontosabb, mint a versenyhasználat, így csak röviden összegzem a hegyi tapasztalatokat. Az autó meglepően jól teljesített, ahhoz képest, hogy ez nem sportfutómű, nagyon jól fordul. A végén már meglepő sebességgel téptünk át a kanyarokon, ezt megerősítette a mögöttünk haladó Evo VII-es Mitsubishi sofőrje is.
Bizony a kis Ibiza kis tömegével, feszes futóművével és kellően pontos kormányával egész nagy autózásokat tesz lehetővé, kár, hogy ehhez a motor kissé vérszegény. Persze 1400 ccm-től kár lenne sokkal többet várni, így a motor magas fordulatszámon nyújtott teljesítménye elégséges, azonban az utcai használat során azt tapasztaltam, hogy alul meglehetősen nyomatékszegény. Ebből adódóan az Ibiza kettős személyiség, amelyből az egyik a lassú vánszorgós, amely közben inkább az autó szépségére lehetünk büszkék, lehet stírölni a csajokat (lányoknak a pasikat) és a kis Ibiza nem fogyaszt sokat. Ilyenkor beéri 7-8 literrel, a zajszint normális, a digitális légkondi kellően hűvös levegőt szolgáltat, az utazás a kissé kemény ülések ellenére is kényelmes.
Az autó másik, a Seat "A versenyzés a vérünkben van" szlogenjéhez sokkal jobban illő énje már csak akkor hívható elő, ha az Ibizát szétpörgetjük. A hangja ilyenkor üvöltős, inkább zavaró, a menetteljesítmények normálisak, de ha bátran elengedjük a kanyarokban, akkor egészen jól halad. A baj csak az, hogy a fogyasztás 10 liter felé ugrik, ami a hangorkánnal együtt zavaró. A motor kettősége miatt nagyon nehéz a két stílus közé betokozódni, pedig én ezt szerettem volna. A legjellemzőbb az elindulás, ami vagy nagyon lassú, vagy gyors. A motor alul nyomatékszegény, így túráztatni kell, ami lendületes indulással párosul akkor is, ha nem akarjuk.
Még szerencse, hogy a Seat alapvetően sportos kinézetű, temperamentumos autó, tehát több olyan ember veszi, akinek a sportosság a fontos. Nekik megfelelő lehet ez az autó, mert a kormány a váltó és a fék is illik a lendületes autózáshoz, olyan kis feszes jószág ez. A Nightrider csomag még rá tesz erre, hiszen ennél alap a 16 collos könnyűfémfelni, ami szintén sokat jelent az autó tapadásában.
És akkor elérkeztem a számomra legfurcsább élményhez, az autó nevéhez. Nightrider, te jó isten. Ötletes, de ezzel együtt szörnyen erőltetett. Korábban ez a modell Xenon Sport néven futott, ami sokkal informatívabb volt. Az új név elsősorban arra utalhat, hogy az autó olyan sportos, mint a hasonló hangzású film Pontiac sztárja, de arra is utal, hogy a Xenon fényszórók miatt elsősorban éjszaka nagyúr a kis Ibiza. Mindkettő magyarázatra kissé sokkoló ez a név, de lehet, hogy csak engem zavar.
Maga a csomag tartalma viszont nagyon szimpatikus, hiszen a már említett extrák mellett széria a digit klíma, a hathangszórós CD-s hifi, az ABS, az ESP és a fékerőelosztó, továbbá négy légzsák, elektromos ablak elől és elektromos mozgatású tükör. De lehetne itt még sok mindent emlegetni a magasságában is állítható üléstől, a bőr kormány és váltón keresztül a négy irányban állítható szervokormányig.
Ez utóbbi falsorolásból kiderül, hogy mivel mindent lehet állítani, ezért nagyon könnyű megteremteni az ideális vezetési pozíciót. Igaz a több mint 180 centimmel nem jellemző mögöttem a nagy lábtér, a kategóriájában normális belső térrel rendelkezik az autó. A kilátás meg nem a legjobb, de jól érezhetőek az Ibiza méretei, így városban nagyon kellemes társ a spanyol kisautó. A csomagtartója is megfelel a kategóriájának a maga 267 litere nem túl nagy, de sokkal nagyobbra nem lehet számítani.
Összességében tehát az Ibiza egészen jó benyomásokat tett rám, míg meg nem láttam a nevét. Még szerencse, hogy ez nincs ráírva, így ugyanis egy szerethető, temperamentumos, de mégis aranyos kisautónak néz ki, amit azért sokan nem vesznek komolyan. A felszereltsége egészen pazar, de ez az árában is látszik, hiszen csaknem 4 milliót kérnek el érte. Ez egy kisautóért sok, sportkocsinak meg a motorja miatt nem nevezném. Mindenesetre érdekes választás, de mindennapokra szerintem jobban illik a 8szelepes, ezáltal alul jobban húzó 75 lovas verzió.
Külső: 9 |
Belső: 8 |
Kényelem: 7 |
Felszereltség: 9 |
Motor: 8 |
Fék: 9 |
Futómű: 9 |
Kormány: 8 |
Váltó: 8 |
Menettulajdonságok: 8 |
Fogyasztás: 8 |
Ár/érték: 8 |
|