Mitsubishi Colt
Winkler Róbert 2004.09.11. 22:05
Tenger alatti világ, a vonalak tisztasága - nincs könnyű helyzetben a forgalmazó, aki a Campona Tropicariumában mutat be valamit. Kötelező valami párhuzamot találni, vagy legalább megindokolni a planktonevő cápák jelenlétét. A Mitsubishi mindezt viszonylag elegánsan tudta le egy könnyűbúvárnővel, aki odabentről akarta volna megnézni az új Coltot. És hát a vonalak tisztasága, ugye.
Nincs, vagy legalábbis kevés az ív az autó elején; sokat járt a vonalzó. Nekem erősen Honda Jazz-es a forma, a rövid orrocskával és a kisbuszos profillal, a hátulja meg a Fiat Punto 2/2-es változatára emlékeztet. Nem kiugróan jó forma, de nem is rossz - az új Coltot nem is ezért fogják kapkodni a vásárlók.
Hanem egyes részletmegoldások, a műszaki tartalom, meg elsősorban az ára miatt. Nézzük is a részleteket: a hűtőrács jól sikerült, az egész orr sötét színben néz ki a legjobban. Nagyon szép a háromszögletű oldalsó index, ínyencek legjobban az aszimmetrikus ablaktörlőnek örülnek majd: az egyik lapát legalább kétszer olyan hosszú, mint a másik. A cég szerint így jóval nagyobbat töröl, mint a klasszikus változat, ezt sajnos nem ellenőrizhettük, mert a bemutató az úgynevezett statikus fajtához tartozott, vezetni és beindítani nem lehetett a kiállítási tárgyakat.
Egy súlyos gorombaság azért helyet kapott a dizájnban, és ez a kilincs. Egyébként se szép, főleg a fényezetlen fekete, de mellette olyan a kulcslyuk foglalata, mintha utólag, lopásbiztonsági alapon ledugózta volna egy kültelki mesterember.
A Mitsubishi ebben a kategóriában még nem volt jelen a hazai és európai piacon, illetve egyszer már igen; a legsikeresebb az 1991-es tojás-Colt volt. Az 1995-ös modellfrissítés klasszikus formatervi félreértésnek bizonyult: Európában nem nagyon fogadta be a piac, Magyarországon meg végképp nem, a Colt tehát hosszú ideig gyakorlatilag kimaradt. Mint ahogy az európai bevezetés is elég sokat késett: a Colt 1962 óta létezik Japánban, Európába meg csak 1978-ban érkezett, azóta viszont 800 000 darabot adtak el. Az új Colt ellenben Hollandiában készült, ugyanabban az üzemben, ahol a Carisma gyártása kezdődött 1995-ben, és ahonnan a Space Star is jön.
A belső színeket, anyagokat, műszereket abszolút az európai ízlésre találták ki. Sherlock Holmes, de talán még Watson doktor is azonnal megmondaná, hogy egyértelműen japán dizájn, az eukonformnak szánt fajtából. A műszerfal épp elmegy, nem szeretem például, hogy nincs vízhőfokmérő, csak egy kis lámpa, a' la Jazz, a többi viszont határozottan jó. A kerek, lamellás levegőbeömlőket olyan sokan lopták már el az Alfától, hogy ez tulajdonképpen már a világ dizájner-folklórkincsének része. A kemény műanyagburkolatnak is szép textúrát sikerült adni a négyzetes dombornyomással, plusz a szabad szemmel alig látható negatív rücskösítéssel. Szépek a kárpitok, na jó, a bordó szép, a szürke elviselhető
Tökéletes viszont a szellőzőrendszer három tekerője, világos, áttetsző műanyagból, állítólag éjjeli kivilágításban még szebb, csak az zavar, hogy nem ugrik be, hol is láttam már ilyet. Hál' isten a váltószoknya, illetve váltóharmonika, esetleg váltó-vécépumpa viszont megvan: Citroen C3.
Bár menni vele nem lehetett, álló helyben meg üldögeljen benne órákat a harapós ló, de az új Colt kényelmes benyomást kelt. A tengelytáv 2500 mm, pont mint a Lancernek és Carismának - ehhez képest tulajdonképpen még nagy is az első túlnyúlása. A magassága nagyjából a Toyota Yaris és Honda Jazz között van, a szélessége viszont kategóriaelső - elvileg ebbe a szuperminibe ülhet egymás mellé a két legszélesebb ember.
Különleges az ülések variálhatósága. Eddig a kategóriában a Honda Jazz rendszere vezetett - síkba dönthető támlák és támlástul, összehajtva előredönthető ülőlap. Ezt sikerült összeházasítani a Twingo hátsó ülésének tologathatóságával, mindezt külön-külön 15 cm-es hosszúságban, és az eddig csak nagyobb egyterűek által nyújtott kivehetőséggel. A teljesen előrehajtott állapot rögzítésére nem valami fergetegesen elegáns megoldás a gyári gumipók, de legalább piros - a bénaság mindig kevésbé idegesít, ha valahogy kihangsúlyozzák.
A csomagtartó 220 literes, előretolt hátsó ülésekkel 315, kivett hátsó üléssel bőven 600 felett. Villanyos hűtőtáskát tölthetünk a csomagtartó elektromos csatlakozójáról, de van még odabent egy rakás egyéb, igen megnyerő apróság. A hátsó-középső biztonsági öv csatja mágnessel rögzül, a hifi vezérlése (magasabb felszereltségnél) úgy bújik el a kormány mögött, hogy bármilyen helyzetben kényelmesen nyomkodható. A kesztyűtartó nem nagy, de van benne még kisebb standolásra is alkalmas aprópénztartó, meg egy rekesz, ahová befér egy másfél literes pillepalack - klímás Coltokban ez egyszersmind hűtőszekrény.
Motorváltozatok terén más az összetétel, mint Japánban. Nálunk a következő benzinesek lesznek:
1.1/ 3 henger, 75 LE 1.3/4 henger, 95 LE 1.5, 109 LE A kétféle dízelt a DamilerChrysler fejlesztette, és az 1.5-ös hengerűrtartalom a forgalmazó szerint csak véletlen egybeesés - a közteshűtős, common rail 1.5-ösöknek semmi köze az ugyanakkora benzinesekhez. Az egyik 68 LE teljesítményű (és 160 Nm nyomatékú), a másik 95 lóerős (210 Nm).
Az új Coltot még nem törte az Euro NCap, van viszont a padlólemezben két hossztartó, elöl meg egy nyolcszögletű acélcső merevít. Egyértelműbb a helyzet az aktív biztonság terén, a Colt 38 m fékútja nagyon jó, mindezt nem csak a vasaknak köszönheti, hanem a valamennyi változatban széria ABS-nek és elektronikus fékerőelosztónak. Ha már a töréstesztnél tartunk, megnéztük, hátha a Smart ForFour-t már tesztelték, ami közös padlólemezen számos közös motorral fut, de azt se törte még az NCap. A Smart egyébként 12 centivel rövidebb, 1.5 centivel keskenyebb, és a Coltnak nem eszelős a dizájnja. Árban a legnagyobb a differencia, a Smart jó félmilliót számít fel többé-kevésbé a puszta névért. Ezt hívják pozícionálásnak, marketing-értelemben tehát nem is felháborító a dolog.
Mert 2 729 000 Ft az 1.1-es Inform felszereltségű, tehát alap Colt ára, még jobban hangzik ugyanez klímával 2 889 000-ért. Jobban tetszene, ha legalább olyan merész formát találtak volna hozzá, mint a Citroen C3, de így, hogy egyelőre nem vezethettük, nagyon jó vétel benyomását kelti, 2004 szeptember 17-től.
|