• Aut : Maserati Spyder (kpes cikk) |
Maserati Spyder (kpes cikk)
Karlovitz Kristf, fot: Hilbert Pter 2004.09.11. 22:03
szintn megvallva nem irigylem Neptunuszt, a tengerek istent. Van ugyan csillog szigonya, amely hallos biztonsggal tall clba, de nmagban keveset r a j reg hromg fegyver. Az akkor igazn j, ha egy Maserati Spyder htjn csillog. Csak ha ezzel dfjk le sorra a kanyarokat, akkor kilthatunk fel igazi rmmel: isteni!
A Maserati Spyder tbb mint aut. Ha csak gy, egyszeriben megcsinlta volna egy nvtelen, de hozzrt zem, akkor is nagyszer kocsi lenne. m a patins nv arra utal, hogy ez a mrka kilencven ve meghatroz szereplje a sport-, verseny- s luxuskocsik vilgnak, mindegyik modelljt krllengi az automobil fejldsben szerepet jtsz hres tpusok aurja. Aki Maseratiba l, annak ugyanolyan szigony dszti a kocsijt, mint Juan Manuel Fangio 1957-es vilgbajnok autjt. A mszerfalt pedig a hres, ovlis ra, amely – aranyozott kerettel – nem hinyzott cikknk fszerepljbl sem. Aki Maseratit vesz, azzal a j rzssel teheti, hogy csatlakozik egy nagy sikertrtnethez, belpt vlt egy klubba, amelynek btorait nem mestersgesen kellett patinzni, amelynek trtneteit nem marketingszveg-rk izzadtk ki, ahol igazi hsk foti bortjk a falakat. Egy Maseratival felesleges lenne, de nem is ill a felvgs. Egy ilyennek a birtokban mr van mire szernynek lenni… A Maseratinak a rang, nem pedig a piaci rszeseds adja a jelentsgt. Ezrt dntttnk gy, hogy a nylfarknyi menetprba (AM 2003/25-26.) utn egy szoksos tesztnl ugyan rvidebb, de egy tlagos menetprbnl mgis alaposabb ismerkeds utn adjuk kzre benyomsainkat a ktlses modellrl. Nem mentnk az autval pldul sttben vagy rossz idben, nem szerezhettnk tapasztalatot a hossz tv knyelemrl, de jelen esetben ez nem is olyan nagy baj. Kiss profn is lenne ilyesmivel foglalkozni – a lnyeget takarn el, azt, hogy ez az olasz telivr az lethabzsol ember gynyrautja!
Kvl-bell szpsg
Egy tlet Maserati-tulajdonosoknak: tkrpadlt csinltassanak a garzsba, hogy lssk, amit eltakar az amgy minden tekintetet magra von karosszria. A Ferraritl szrmaz V8-as motort s az nzr differencillal egybeptett hatfokozat versenyvltt (orrmotor, htskerk-hajts, Transaxle rendszer) ugyanis vtek lenne nem megcsodlni. Legalbb a motor szerencsre lthat fellrl is, nem takartk el mindenfle manyagidomokkal, hanem kzszemlre tettk mattvrs kalapcslakkal festett hengerfejeit, izomktegekknt vel csods, szpen nttt szvrendszert. Istenuccse! Szvesen mennk vele leszerelt gphztetvel! A trkkzs nlkl is lthat rszeken kt dolog tnik fel: a Giugiaro zlst dicsr design s a makultlan kidolgozs. Az olasz kzmvesek mesterien valstottk meg, amit a formatervezs fejedelme meglmodott. Taln
csak a hangafa-karimj voln kzprsznek fekete manyaga s a vltm nhny funkcijt felgyel kis kzps panel lg ki nmileg a kpbl, amgy tkletes az sszhats, ppgy, mint a rszletek kivitelezse. Nmi felrrt egynileg llthatja ssze az gyfl a berendezst, nemcsak a br rnyalatt s a fa minsgt szabva meg, hanem mg a dszltsek sznt is.
Szkfoglal
Akadmiai szkfoglal helyett ljnk most be a Spyder finoman illatoz lsbe. lltsa elektromos, hrom memriapozcival, hidegben lsfts fokozza a komfortot. Mivel a voln is fel-le s ki-be jr, akrki eltallhatja a megfelel testhelyzetet, nem gy, mint a korbbi vtizedek olasz egztiban. Az ajtzseb, a knykl s a kesztytart elegend az apr holmi elraksra, a komolyabb poggyszt pedig 300 literes csomagtart vrja. Padlja alatt kis rekeszt alaktottak ki a
mankkerknek, ami a prbakocsiban amgy nem volt benne... A szlvd nagyon jl ll, nyilvn ennek s a bukcsvek kztti hlnak ksznhet, hogy mg 180-as tempnl sincs zavar huzat, rvnyls. Orknharsogs annl inkbb, de ez rsze a mlvezetnek, hiszen megsokszorozza a sebessglmnyt. Normlis hangon beszlgetni krlbell 130-ig lehet, ha zrjuk az oldalablakokat. Napos, nyri idben persze nem kis testi ignybevtel a Spyder hajkurszsa, mert fejnk s karunk mintha szolriumban lenne, a htunk meg gzfrdben, de ht az ilyesmi egyszeren velejrja a mfajnak. A tet gombnyomsra mkdik, elgg gyorsan s halkan.
Cambiocorsa
Szinte mindegyik Spyder Cambiocorsa versenyvltval kel el, mgpedig kt okbl. A brutlis nyomatk tvitelre alkalmas kttrcss kuplung s a hatfokozat vlt kezelse nem igazn komfortos, msrszt ez a Ferraritl szrmaz automatizlt rendszer megkzelti a tkletest. Robotvltrl van sz, amely a voln alatti kt billentyvel kapcsolhat, de elronthatatlan, mert vdik a szoftver biztonsgi funkcii. Vezettem mr hasonlval felszerelt olasz autt, s mi tagads, hervaszt volt a vltsok lasssga, az egsz rendszer butn komtos gykdse. Ez egsz ms! Gombnyomssal aktivlt automatikus zemmdban is frgn reagl, azonnal „ott van”, blget gzfrccsel kapcsol vissza, s egyltaln nem veszi el a sportkocsis rzst. Amikor viszont a billentykkel parancsolgatunk neki, mintha Schumacherk versenyautjban lnnk! Kzvetlen rokonsgban ll a plyagpekvel a motor is, amelynek konstrukcis alapjt a Ferrari Enzo erkzpontjnak szerkezete adta - termszetesen kevesebb hengerszmmal s mdostott hengerszgllssal. Ennek megfelelen gy viselkedik, mint a ketrecbe zrt vadllat. Brja a lass menetet, de amikor szabad ton egy padlgz hatsra elbb felersdik, majd vrpezsdt hangfekvs, rekedt diadalordtsba vlt a hangja, szinte elszgyelli magt az ember, hogy idig nem engedte kitombolni magt. Minden helyzetben, szinte brmilyen fordulatszmnl gy megindul, mint az gygoly. Kzton nem is ajnlatos kikapcsolni a vezettmogat elektronikus arzenlt, mert akkor knnyen lehet, hogy nem hajti, hanem ldozatai lesznk a bestinak. Ilyen krlmnyek kztt persze nem csoda, hogy hamar felszalad hsz liter fl a fogyaszts, de semmi baj, gy is j sokat mehetnk a 88 literes tank tartalmval.
Kanyarszigonyozs
Csak egyvalami aggaszt kiss, mg kifel igyeksznk Budapest katasztroflis llapot tjairl: azt tanultuk - s rtuk is le mindig -, hogy egy kocsi j menettulajdonsgainak alapja a csavarsll, merev karosszria, a Spyder pedig elgg „l”, meg-megrzza magt, mozog a voln az lshez kpest. Mi lesz ebbl? Nos, a paprz terira tmaszkod agglyt elspri az aut gyakorlati viselkedse. Akr norml, akr a Skyhook rendszert aktivl llsban van a futm programkapcsolja, abszolt biztonsgos s fantasztikusan stabil a kanyarods s az egyenesfuts. Egszen nagy sebessgig semlegesen fordul a szinte tkletesen egyforma tengelyterhels jrm, hogy aztn nmagval prhuzamosan, knnyen uralhatan s korriglhatan kezdjen el sodrdni. Mg ilyenkor is rzi az ember, hogy risi tartalkok vannak benne, lezrt plyn iszonyan lehetne menni vele, kzton viszont jobb, ha nem az adrenalin, hanem a jzan sz irnytja az esemnyeket. E szempontbl megnyugtat, hogy a fk remekl adagolhat, egyltaln nem szivacsos a pedlrzs, s gy lasst a ngy trcsa, mintha belementnk volna a versenyplya gumifalba. Nmi sszeszoks utn risi gynyrmmor a Spyder hajtsa. Mintha sorra egyms utn dfnnk fel a szdlt tempban felnk rohan kanyarokat a hromg szigonyra, hogy trfeaknt vigyk haza ket. h, Neptunusz, ha ezt ltnd, sutba dobnd rgimdi szigonyodat, s msra sem vgynl, mint egy Maserati Spyder vezetsre!
|