• Aut : Seat Ibiza Nightrider (kpes cikk) |
Seat Ibiza Nightrider (kpes cikk)
Jani 2004.09.11. 21:40
Amikor megnztem a Seat honlapjn, hogy pontosan milyen autt teszteltem, nem hittem a szememnek: Nightrider. Annak idejn ez Xenon Sport-knt futott, most mr ez a nv az aktulis. Egy igazn jl felszerelt kellemesen sportos kis gpet takar, amely ugyan alul nyomatkszegny, de a kanyarokban krptol.
A Seat Ibiza manapsg abszolt nem utcai autknt mozog a fejemben, hiszen ha a hreknek hinni lehet, a Seat hatalmas energikat mozgat meg annak rdekben, hogy jvre egy jabb Seat mrkakupa is induljon a magyar gyorsasgi szakgon bell, amelynek a donorja egy Ibiza lesz.
Szp lom, de egy ilyen felvetsnl az ember fejben egybl megfordul, hogy melyik modellel, mennyire tszabva? Amikor mg nem tudtam a Seat pontos terveit, csak a gondolat felmerlt, igazbl ktfajta verzi tudtam elkpzelni. Az egyik termszetesen a cscsmodellbl ptett versenyaut, amely azrt is rdekes, mert a Cupra R-t haznkban csak a 160 lovas 1.9-es PD TDI-vel forgalmazzk, vagyis a versenysportban is bizonythatna a turbdzel technolgia.
A msik vlaszts sokkal egyszerbb, hiszen lehetne egy amolyan Astra Kupa utdot ltrehozni, amihez pont megfelel donor lenne az 1.4-es 100 LE-s Ibiza. Ez a motor Formula Koenig sorozatban 120 lovasra tuningolva tkletesen zemel, az Ibiza normlis mozgatshoz elgnek tnik. Egy kis ltets, a flsleges dolgok kipakolsa, s mr mehetne is a verseny.
Az emberben felvetdik azonban a krds, hogy egy ilyen utcai vas -, amely elismerten nem a mrka sportmodellje - mennyire brn az ignybevteleket. A fk, a futm, a kormny mind fontos pont a versenyzsnl. Erre prbltam vlaszt kapni akkor, amikor a Seat Ibiza Nightriderrel lementem edzeni Pardra.
Igazbl nem akarok minden rszletre kiterjed lmnybeszmolt tartani, mivel ez az aut amgy sem sportkocsi, teht az utcai hasznlhatsg jval fontosabb, mint a versenyhasznlat, gy csak rviden sszegzem a hegyi tapasztalatokat. Az aut meglepen jl teljestett, ahhoz kpest, hogy ez nem sportfutm, nagyon jl fordul. A vgn mr meglep sebessggel tptnk t a kanyarokon, ezt megerstette a mgttnk halad Evo VII-es Mitsubishi sofrje is.
Bizony a kis Ibiza kis tmegvel, feszes futmvvel s kellen pontos kormnyval egsz nagy autzsokat tesz lehetv, kr, hogy ehhez a motor kiss vrszegny. Persze 1400 ccm-tl kr lenne sokkal tbbet vrni, gy a motor magas fordulatszmon nyjtott teljestmnye elgsges, azonban az utcai hasznlat sorn azt tapasztaltam, hogy alul meglehetsen nyomatkszegny. Ebbl addan az Ibiza ketts szemlyisg, amelybl az egyik a lass vnszorgs, amely kzben inkbb az aut szpsgre lehetnk bszkk, lehet strlni a csajokat (lnyoknak a pasikat) s a kis Ibiza nem fogyaszt sokat. Ilyenkor beri 7-8 literrel, a zajszint normlis, a digitlis lgkondi kellen hvs levegt szolgltat, az utazs a kiss kemny lsek ellenre is knyelmes.
Az aut msik, a Seat "A versenyzs a vrnkben van" szlogenjhez sokkal jobban ill nje mr csak akkor hvhat el, ha az Ibizt sztprgetjk. A hangja ilyenkor vlts, inkbb zavar, a menetteljestmnyek normlisak, de ha btran elengedjk a kanyarokban, akkor egszen jl halad. A baj csak az, hogy a fogyaszts 10 liter fel ugrik, ami a hangorknnal egytt zavar. A motor kettsge miatt nagyon nehz a kt stlus kz betokozdni, pedig n ezt szerettem volna. A legjellemzbb az elinduls, ami vagy nagyon lass, vagy gyors. A motor alul nyomatkszegny, gy trztatni kell, ami lendletes indulssal prosul akkor is, ha nem akarjuk.
Mg szerencse, hogy a Seat alapveten sportos kinzet, temperamentumos aut, teht tbb olyan ember veszi, akinek a sportossg a fontos. Nekik megfelel lehet ez az aut, mert a kormny a vlt s a fk is illik a lendletes autzshoz, olyan kis feszes jszg ez. A Nightrider csomag mg r tesz erre, hiszen ennl alap a 16 collos knnyfmfelni, ami szintn sokat jelent az aut tapadsban.
s akkor elrkeztem a szmomra legfurcsbb lmnyhez, az aut nevhez. Nightrider, te j isten. tletes, de ezzel egytt szrnyen erltetett. Korbban ez a modell Xenon Sport nven futott, ami sokkal informatvabb volt. Az j nv elssorban arra utalhat, hogy az aut olyan sportos, mint a hasonl hangzs film Pontiac sztrja, de arra is utal, hogy a Xenon fnyszrk miatt elssorban jszaka nagyr a kis Ibiza. Mindkett magyarzatra kiss sokkol ez a nv, de lehet, hogy csak engem zavar.
Maga a csomag tartalma viszont nagyon szimpatikus, hiszen a mr emltett extrk mellett szria a digit klma, a hathangszrs CD-s hifi, az ABS, az ESP s a fkereloszt, tovbb ngy lgzsk, elektromos ablak ell s elektromos mozgats tkr. De lehetne itt mg sok mindent emlegetni a magassgban is llthat lstl, a br kormny s vltn keresztl a ngy irnyban llthat szervokormnyig.
Ez utbbi falsorolsbl kiderl, hogy mivel mindent lehet lltani, ezrt nagyon knny megteremteni az idelis vezetsi pozcit. Igaz a tbb mint 180 centimmel nem jellemz mgttem a nagy lbtr, a kategrijban normlis bels trrel rendelkezik az aut. A kilts meg nem a legjobb, de jl rezhetek az Ibiza mretei, gy vrosban nagyon kellemes trs a spanyol kisaut. A csomagtartja is megfelel a kategrijnak a maga 267 litere nem tl nagy, de sokkal nagyobbra nem lehet szmtani.
sszessgben teht az Ibiza egszen j benyomsokat tett rm, mg meg nem lttam a nevt. Mg szerencse, hogy ez nincs rrva, gy ugyanis egy szerethet, temperamentumos, de mgis aranyos kisautnak nz ki, amit azrt sokan nem vesznek komolyan. A felszereltsge egszen pazar, de ez az rban is ltszik, hiszen csaknem 4 millit krnek el rte. Ez egy kisautrt sok, sportkocsinak meg a motorja miatt nem neveznm. Mindenesetre rdekes vlaszts, de mindennapokra szerintem jobban illik a 8szelepes, ezltal alul jobban hz 75 lovas verzi.
Kls: 9 |
Bels: 8 |
Knyelem: 7 |
Felszereltsg: 9 |
Motor: 8 |
Fk: 9 |
Futm: 9 |
Kormny: 8 |
Vlt: 8 |
Menettulajdonsgok: 8 |
Fogyaszts: 8 |
r/rtk: 8 |
|