Renault Clio RS
Jani 2004.09.11. 21:38
Ha a Renault Clio szót valaki nekem kimondja, mindig melegség tölt el, és a Clio Kupás versenyautóval lerótt hungaroringi körök jutnak eszembe. Nemrég kipróbálhattam az utcai verziót is, amely egy igazi, vérbeli méregzsák, a megújult Clio RS jó választás lehet a sportkocsikra vágyóknak.
Ahogy a Renault Hungáriánál megláttam a fekete sportcsomagos (erre majd később kitérek) Clio RS (Renault Sport rövidítése), egyből egy ágyúgolyó jutott róla eszembe. Abban a furcsa helyzetben voltam, hogy már vezettem egy ilyen autót a Ringen, majd nem sokkal később a versenyváltozatot is, amely örökre szóló élményként marad meg a szívemben. A Clio szóra nekem a Shell-es versenygép jut eszembe, amivel egy igazit edzhettem a ringen, felemelő érzés. Ehhez képest ott állt a Renault udvarán ez a fekete vas, amely jól nézett ki, de egyből eszembe jutott róla a régi 205-ös GTI-m, amely szintén fekete volt, így minden nyáron majdnem megörültem benne. Hát, ebből szempontból talán nem a legelőnyösebb szín a fekete, sőt esztétikailag is nekem egy kék Clio jobban bejön, de a kis méregzsák így is jól mutatott. Ebben elsősorban annak a grafit színű 16 collos alufelni garnitúrának volt központi szerepe, amely a 100 ezer forintos felárért rendelhető sportfutómű egyik eleme. Mellette még a 2 centivel lejjebb ültetett karosszéria és keményebb stabilizátorok szerepelnek még a csomagban, mindért nagyon hálás voltam.
Tapasztalataim szerint kétféle sportautó rajongó van, az egyik egy olyan autót akar, amivel normálisan is el tud járni, de ha kell, megy. Ez a szoftosabb csapat. Jómagam a sportkocsi "kemény, tapad és megy, mint a meszes" irányzathoz tartozom, szeretem, ha kicsit ráz az autó, de a legfontosabb a pontosság. Ez a felfogás a második számú tábornál kicsit finomabb, ugyanis a kettes számú csoport általában fogtömés-kihullató rúgózást, teljesen nyitott kipufogórendszert, nagy erőt igénylő kormányt, brutális váltót és féket szeretne sportkocsijába. Erre itt van a Clio RS, amely az én fogalmaiam szerint egy jó kis sportkocsi, de elég sokan vitatkoznának azon is, hogy sportkocsi. Szerintem az, hiszen tép, mint szél, gyakorlatilag kapaszkodni kell rendesen a kormányba, ha úton akarjuk tartani. Sokak csak a hátsókerekes, bazi nagy motorral ellátott szörnyeket nevezik sportkocsinak, nekem már ez is bőven az.
A Clio RS-nél az 1060 kg-hoz 179 LE párosul, amely utóbbi pont kettővel több mint a nagy konkurens 206 RC hasonló adata. A két cég egyébként nagy számháborút vívott ilyen téren, a 206 RC szinte minden anyagban 180 lóerősnek van megemlítve, amire a Renault 182 lovas adattal válaszolt, nem mintha a 2 LE számítana. Sokkal inkább számít az, hogy a két gépnek teljesen más a karaktere, hiszen amíg a Peugeot egyenletesen adja le a teljesítményét, addig a kis Clio 4500-nál egy határozott felordítással aláfestve úgy megindul, hogy szinte azonnal váltani is kell, hogy szét ne pörögjön. A hanghatás a gyorsulással párosulva igazán nagy élmény, gyakorlatilag mindig ezt hajszoltam, ami meg is látszott a fogyasztásán.
A Clio motorja tehát nagyon erős és szívesen pörög, de ehhez igazából egy jobb váltó kellene. Már a bemutató óta sokat kupálódott (kopott) a váltó mozgása, így mostmár könnyebb hármasba váltani, de nekem sem a kiosztás, sem a váltó útja nem tetszik maradéktalanul. Egyes-kettes-ben gyakorlatilag szét kell forgácsolni a hajtást ahhoz, hogy a következő fokozatban újra ebbe "az ereszd el a hajam" tartományban maradjon a motor, ami engem kicsit zavart. A másik nyűgöm, hogy a váltó akkor van egyesben, ha kart előre toljuk, a normál egy helyén van a rüki. Ebből kifolyólag kicsit zavart, hogy a hármashoz jobbra, az ötöshöz meg még jobbra kellett tolni kart, amit azért idővel megszokhat az ember, csak normális autókba visszaülve utána az a szokatlan.
Szerencsére mással nem akadt ilyen gond, sőt azzal sem találkoztam, ami a Hungaroringen feltűnt, hogy gyenge a fék. Most normál körülmények között jól teljesített, az adagolhatósága is jó, és a lassulás mértéke is megfelelő. Az már külön öröm, hogy nagy fékezéseknél izgága a fara, mivel ott szinte semmi súly nincs, ezért lehet provokálni a fenekét. Persze ez veszélyes is lehet, erre van a széria ESP, de a Renault gondolt a hozzám hasonlóakra is, ezért a rendszer kikapcsolható. Ezért sem értem, hogy a Megane RS-ben miért nem.
A futómű egyébként szerény véleményem szerint kiváló, kellően kemény és masszív is. Igazi élményautózásokat lehet produkálni, csak azt nem szabad elfelejteni, hogy a kocsinak - főleg kis önsúlya miatt - megvannak a fizikai korlátai. Barátaimnak azt mondtam, hogy a Clio RS olyan könnyedén felgyorsul nagy tempókra, hogy a sofőr szinte természetesnek veheti, hogy annyival be is lehet kanyarodni, pedig ez becsapós. Szerencsére elég megbocsátó a futómű kanyarban is, így egy esetleges csúszás is kiválóan kezelhető, más kérdés, hogy bekapcsolt ESP-vel ennek így is kell lennie.
A kormány igazán az a pont, aminél egyértelműen eldől nálam, hogy 206 RC vagy Clio RS. A Peugeot kormánnyal sosem tudtam kibékülni, ehhez képest a Clio egy álom. Pontos is, kellően combos is, de nem túl, így a kocsi mindig jól irányítható. Kis tengelytávolsága ellenére egyenesen is kiválóan megy, csak a végsebesség közelében - ezt ne próbálgassa senki - kezd el kicsi bóklászni.
Összességében tehát nálam a Clio RS abszolút nyerő, hiszen egy igazi élményautó, amely ráadásul még praktikusnak is bizonyult. Van benne tárolórekesz, miegymás, a csomagtartóm sem vészesen kicsi, sőt akár négy nem túl nagy felnőtt is elfér bele. Az más kérdés, hogy az utat valószínűleg a sofőr nagyon, az utasok meg egyáltalán nem fogják élvezni, hiszen félelmetes dolgokra képes. A felszereltségére sem lehet panasz, a négy légzsák mellett az ABS, ESP is széria, de ilyen a Xenon fényszóró, a digitális légkondi, és a CD-s hifi is. Felárat a metálfényért, a tetőablakért, a CD-tárért, az ülésfűtésért, navigációért nameg persze ezért a sportfutómű-szettért kérnek, ezekből a két végére tartanék igényt. A kocsi ára így 5 155 000 forint, ami 5 ezerrel több a 206 RC alapáránál, amiben ugyanezek benne vannak. Nekem a Clio mégis sokkal jobban bejön.
Külső: 9 |
Belső: 8 |
Kényelem: 7 |
Felszereltség: 9 |
Motor: 10 |
Fék: 9 |
Futómű: 9 |
Kormány: 9 |
Váltó: 7 |
Menettulajdonságok: 9 |
Fogyasztás: 7 |
Ár/érték: 9 |
|