• Autó : Volkswagen Caddy Life 1.9 TDI (képes cikk) |
Volkswagen Caddy Life 1.9 TDI (képes cikk)
Nagy Gergely 2004.08.23. 12:04
Tulajdonképpen a kompakt egyterű-virágzás vadhajtásaként jelentek meg a kisáruszállítókból személyautósított családi autócsodák. Ennek a szegmensnek a leges legújabb képviselője a Volkswagen Caddy.
Igazából a Citroën Berlingo-Peugeot Partner duó által honosított, sehogyan sem nevezett kategória bír a legjobb adottságokkal a családiautó-piacon. Mivel kisebb teherautókból képezték ki őket, evidens, hogy helykínálatuk óriási. Irgalmatlan méretű az utastér, hiszen eredendően meszet és raklapot kéne ott szállítaniuk, ahol emberek ülnek. Az is szenzációs az egészben, hogy az öt utas mögött akkora a csomagtartó, mint egy kisautóban az összes ülést kiszerelve. Nem rossz az ár sem, mivel a teherautós gének olcsó autót eredményeznek.
Mindez igaz a Caddy-re is - legalábbis részben. Ez az autó is tágas, hatalmas a csomagtartója, remek vezetni, és alapváltozatban még olcsó is. 3,4 millió forintért vehetünk egy 75 lóerős 1,4 literes benzinmotorral szerelt Caddy Kombit. Igaz, extrákból kigyomlálva, de az öt ülés és az 560 literes csomagtartó szó nélkül jár.
Ennél a Caddy Life bő 600 ezer forinttal több pénzt húz ki a zsebünkből, ugyanezzel a motorral, de "személyautósabb" extrákkal. Ezek közé az ülés alatti fiók, a piperetükör, a két oldalsó légzsák, az elektromos ablak, a központi zár és a baloldali tolóajtó sorolható.
|
Nagyon kényelmesek az első ülések. A Life titka az állítható magasságú vezetőülés, ami sokat dob a komforton | Akárhogy is művészkedtek, alakra rögtön érezni a Caddy teherautósságát. Pedig mindent elkövettek annak érdekében, hogy a Volkswagen személyautó egyharmad és a hozzá csapott doboz egységes képet mutasson. Egységes képet mutat, de nem személyautósat. Elölről egy közepesen barátságos ebihal néz ránk, a hátsó rész viszont nincs túl spilázva. Hiába, így lehet a legjobb a térkihasználás.
Sima esetben ötszemélyes a Caddy, a második sorban 1/3-2/3 arányban összecsukható ülésekkel, plafonig rakva 1,3 m3-es csomagtartóval. Leghátra még két ülés rendelhető felárért (162 ezer forintért). Ezek sem tudnak semmi trükköt, ami manapság az egyterűeknél (családon belül maradva például a Touran-nál) megy. Kiszerelésük macerás, nem lehet lazán eltűntetni őket a padlóban.
Büszkén hangoztatják, hogy az alkatrészek 50 százaléka a Touranból és a Golfból származik, ám ezek vélhetően a nem látszó részleteket jelentik. Az egyszerű kapaszkodó és a helyenként alkalmazott kőkemény műanyag nem ismerős egyik fent említett autóból sem.
|
Egyik utasunk sem panaszkodott helyhiányra, pedig többször mentünk öten, telepakolt csomagtartóval | Egy Renault Kangoo-ban vagy egy Fiat Doblóban sincsenek szebb műanyagok, ezért a Caddy ebből a szempontból nem vonható felelőségre. Sőt, a konkurenseknél egy arasznyit talán jobb is.
Amiben mindenképpen első osztályú a Caddy, az a bődületes helykínált. Hencidától Boncidáig mindent tájat öt utassal és degeszre tömött csomagtartóval jártunk be. Egyetlen jajveszékelés sem hagyta el utasaink száját, a kevés helyet vagy a kényelmetlenséget kritizálva.
Szélső hátsó utasaink csak amiatt emelték fel hangjukat, hogy a kemény könyöklő kikezdte a bőrüket. Utasaink nem vették észre, de a klíma nélküli példányokban biztosan zavaró lesz, hogy a hátsó ablakok közül csak az egyik nyitható ki, és az is csak résnyire.
|
Felárért oldalra nyíló csomagtértajtó is rendelhető. Mögötte mindkét esetben 560 literes a csomagtartó |
Vezetőként nem lehet kötekedni a Caddy-vel. Merev tengely és laprugó található hátul, ami vérbeli teherautós vonás. Minden tisztelt a Volkswagené, mivel ennek ellenére terheletlenül is kifejezetten személyautós komforttal halad a Caddy.
Ha az ember csak előre néz, és a vezetésre figyel, észre sem veszi, hogy egy jókora dobozt visz maga mögött. Hirtelen kanyar ugyan megbillenti az autót, és az oldalszélnek is kiváló kapaszkodófelület a magas karosszéria, de autópályán és rossz úton is komfortosan fekszik a Caddy.
Igazán jól illik ehhez a képhez az 1,9 literes dízelmotor. 105 lóerejével kellemes jelenség, takarékos és elég erős is. Próbáltuk már a Golfban és a Touranban is, és most is ugyanolyan jó véleménnyel vagyunk róla. Remek tulajdonsága, hogy alacsony fordulaton is elég a nyomatéka, és még jól is fogyaszt. Mi 6,9 literes átlagot mértünk.
|
Két oldalsó tolóajtajával praktikusabb a Caddy, mint egy hagyományos ajtajú egyterű. Ülései viszont nem variálhatók | Rettenetesen zavaró volt a korábbi 130 lóerős PD TDI-nél, hogy alacsony fordulaton csak halványan erőlködik, utána viszont úgy meglódul, mint egy Scud-rakéta. Na ez a dízel, már nem ilyen. Lent és fent hasonló formát mutat, mintha azt se tudná, mi az a turbólyuk. Pörgetni viszont nem érdemes, 3500-as fordulat felett már egy csepp lóerővel sem facsarható ki több.
Gyárilag 166 km/órás végsebességet adnak meg, kitartóan taposva a gázt és tartósan dacolva a menetszéllel 180-ig fokozható a száguldás. Az a jó az egészben, hogy még ekkor is egész csendes a Caddy. A beszorult légy zümmögése nem, de a hátsó utasok suttogása simán hallható.
Mire egy alap Caddy-től eljutunk egy dízelmotoros Caddy Life-hoz, a kezdeti olcsó ár, már vaskosra hízik. Eleve a Life jelentősen növeli az árat, a 105 lóerős dízelmotor pedig még egy lapáttal rátesz. Nagyszerű autó lehetne, minden szempontból veri a hasonszőrű autókat. Egyetlen baj van csak, hogy alig 400 ezer forinttal többért már Tourant is tudunk venni ugyanezzel a motorral, valódi személyautós igényességgel, ESP-vel.
2004 aug 19
|